Tuesday 12 June 2012

Dilema Pelaburan


Salam,

Bertemu sekali lagi. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Terima kasih kepada semua atas sambutan yang menggalakkan pada blog ni. 86, 176, 161 hit dalam 3 hari blog ni launch. Nawaitu cuma satu, untuk sebarkan info untuk bumiputera berkenaan peluang memperbaiki dan seterusnya memantapkan status kewangan diri dan keluarga dengan Loan ASB. Pesan tuan Ikeda (tok guru aku), 1 bgtau 10, 10 bagitau lagi 10 setiap sorang. Akhirnya makin ramai bumiputera bukak mata dan ambil langkah bijak dalam pelaburan Loan ASB.

Pelaburan



Day in day out, kita didedahkan dengan pelbagai idea pelaburan. Rakan sepejabat, info di intenet pon tidak putus2 membuat kita teringin juga nk join. Dan kerapkali, kita terhenti sejenak kerana kita tidak ada pengetahuan tentang pelaburan yang ingin kita ceburi tu.

IPO, FGVH, Bank Rakyat, Koperasi Peneroka Felda, Public Mutual, Unit Trust, Prudential Takaful, Etiqa, Tabung Haji, ASB, Loan ASB, RGCX, VGMC, MLM, property, komoditi, KLSE. Suma menjanjikan hasil yang jauh lebih bagus dari akaun simpanan di bank. Apatah lagi bila dibandingkan dengan sistem kutu.

Berbanding dengan dividen 4% setahun jika disimpan di bank, sudah tentu lebih baik kiranya ia dapat menjana hasil 6% (Tabung Haji - siap settle zakat), 7.6% (ASB - x kena cukai), 10% ke 25% (Unit Trust seperti Public Mutual), 12-15% (Koperasi Peneroka Felda - peneroka n famili je blh tau), 500+ sebulan atas 1 lot 4500 (RGCX n VGMC), juta-juta (Skim Cepat Kaya).

Dilema



Anda jadi konfius dengan pelbagai input yang datang dari pelbagai sumber. Bos, rakan sepejabat, sedara mara, profesional, remiser, agen bank, promoter pelbagai skim datang dengan pelbagai bukti, testimoni dan hujah.

STOP jap. Promoter will only elaborate n exaggerate on the good news, the good side of their scheme je. Udang sebalik mi, dia makan sorang-sorang. Kita dapat makan batu je. Yes, memang ada skim yang betul-betul memberi hasil. Cuma anda perlu tau selok-belok pelaburan tu dengan tepat, terutamanya bila nk beli n bila nk jual. Bila perlu kaut untung n simpan keuntungan kat lain.

So, kena tau bezakan:
pelaburan high risk vs pelaburan low risk
pelaburan pasif vs pelaburan aktif

sudah pasti semua orang happy bila ditawarkan suatu pelaburan low risk + pasif + high ROI. Ada ke?


Pilih Teknik Yang Sesuai

Sememangnya ada. Hasil kajian dan pengalaman otai2, tool wealth creation paling berbaloi2 adalah Pelaburan Loan ASB dengan teknik yang betul. Sebagai contoh, anda boleh dapat RM227,000 selepas 15 tahun dengan Rm7,200 modal hari ini. 3000.6% dalam 15 tahun atau purata 200% setahun. Ingat - dengan teknik Wealth Optimization yang betul.

Keyword – teknik yang betul

Teknik yang salah akan memakan diri. Anda mungkin menjadi hamba bank akhirnya. Ada satu thread forum yang sangat bagus dalam membincangkan tentang perkara ni. Google sahaja – 'Himpunan Teknik Loan ASB' atau terus ke salah satu post saya di thread tersebut 

Pelbagai teknik dibincangkan memandangkan kita semua mempunyai latar belakang yang berbeza, pendirian kewangan yang tidak serupa, kedudukan kewangan yang pelbagai dan keperluan hidup dan sosial yang bermacam macam.



Soalan1: Sumber Kewangan Untuk Serve Loan ASB

1.Tabung kewangan lump sum
2.Potongan gaji secara bulanan
3.Personal Loan
4.Overdraf Property
5.Overdraf Sijil Loan ASB
6.Pinjam Along
7.Pinjam Famili tanpa bunga
8.Duit kutu buat rolling
9.Pajak Emas ArRahnu

Soalan2: Tempoh Loan ASB

Timbul pula persoalan, berapa tahun tempoh loan yang terbaik?
Short term atau 25 tahun max.


Soalan3: Sumber Kewangan Serve Loan Tahun Ke2 dan seterusnya

Bagaimana pula tahun kedua dan seterusnya? Apa sumber kewangan untuk biaya Loan ASB?

1.Dividen
2.Potong Gaji
3.Personal Loan
Dll

Cos, bila dapat dividen tentu tiap seseorang ada keperluan n perancangan masing2. 

Soalan4: Bila Nak Terminate Loan ASB

Setelah itu, timbul pula persoalan tahun ke berapa nk jual? Atau terus kekal sampai tamat loan.

Ya, tersangat banyak persoalan dan persimpangan yg akan kita temui dan kita perlu buat pilihan. Tiap satu jalan n pilihan kita pastinya memberi hasil yang berbeza.

Mudah cerita, sila baca thread forum Himpunan Teknik Loan ASB. Namun kerana perbincangannya sudah mencatat 7000+ post, pastinya penat nk baca. Namun, pasti tuan/puan akan dapat ilmu yang berguna.

1 comment:

  1. Salam tuan, saya dah baca thread tu. 3 hari pun belum habis lagi sebab nak fahamkan betul2...bole jam otak sebab bayk teknik2 yang baru saya ketahui... apa2 pun terima kasih pada tok guru2 n otai2 yang berkongsi ilmu yang berguna ini.

    ReplyDelete