Saturday 9 June 2012

Pelaburan Dengan Loan ASB

Salam,

Sharing is caring.

Terdapat pelbagai teknik simpanan dan pelaburan. Tiap simpanan dan pelaburan memberikan hasil yang berbeza.


FORUM Himpunan Teknik Loan ASB

Ada forum yang sangat menarik berkaitan Loan ASB yang membincangkan pelbagai kaedah untuk pelbagai latar belakang kewangan. 


Untuk sneak peak, baca post aku di thread forum Himpunan Teknik Loan ASB, thread yang paling telus dan informatif.




Fakta: Dengan modal yang sama Loan ASB sebenarnya memberi pulangan 2 kali ganda lagi baik dari 20% yg bank rakyat bagi. Nk compare ngan public mutual ke apa ke pon tak guna.
Dengan 7200 sahaja, anda akan dapat 227,000 selepas 15 tahun.

Teknik yang betul saja yg membolehkan besi terapung atas air dan terbang di langit tak jatuh. Sama juga dgn teknik loan ASB. Ilmu dan pengalaman otai2. Teknik OPM (other people money) yang dikaji oleh pelabur-pelabur yang berjaya.

Testimoni yang suka kurujuk:
Dengan gaji 3500, seorang pekerja swasta mampu hidup senang dengan dividen ASB 78000 setahun. Tiada kerja part time. Masuk keje pagi, balik keje petang. Isteri seorang surirumah. Anak 4 orang. Hartanah pun pelbagai hasil OPM terutamanya Loan ASB.


Pembuktian Loan ASB vs Simpanan ASB

Pembuktian loan asb bagi hasil lebih baik dari simpanan sendiri (rujuk softcopy yang aku upload di forum himpunan teknik loan ASB):



Sheet "simpan sendiri vs lasb 5 tahun": Dengan komitmen bulanan yang sama, amaun LASB 100k catat surplus 9,743 berbanding simpanan sendiri ASB

Actually, dogma n tanggapan simpanan ASB sendiri lebih baik dari loan asb adalah berasas. Ini hanya berlaku bagi mereka yang hendakkan kebebasan kawalan kewangan sera tabung kecemasan yang boleh dicairkan pada bila-bila masa.

Untuk hasil optimum, setelah kajian oleh pakar wealth optimization, jualan loan asb sebaiknya dibuat selepas 5 tahun bagi loan asb islamik atau konvensional.

Kajian lebih teliti nilai jualan pada tahun keberapa paling sesuai untuk individu blh dibuat dgn calculator yg aku buat. Just utk perbandingan awal.


Kekeliruan Fatwa


Antara lain forum ini juga menyentuh:


Majlis Fatwa Kebangsaan: harus

selangor (2011 ): tidak halal (tidak diwartakan)
kelantan (2009): harus (tidak diwartakan)
KL (2008): harus (tidak diwartakan)
pahang (2008): haram sehingga pelaburan patuhi syarak (tidak diwartakan)
terengganu (1993): tidak haram (tidak diwartakan)


Zakat dividen ASB

Kaedah perbelanjaan dan pelaburan semula dividen ASB sebelum cukup haul dikenakan zakat 2.5%.

Teknik-teknik yang pelbagai dalam menggunakan potensi kewangan yang kita ada sebaiknya. Terlalu banyak testimoni kejayaan dan kegagalan untuk dijadikan panduan dan sempadan.
Hasil dari pengalaman dan kepakaran ahli forum yang terlibat, telah diberikan baik buruk tiap teknik dan teknik mana yang dapat memberikan hasil optimum.

Hanya sekadar berkongsi maklumat.
Selamat melabur dengan berhemah.


2 comments:

  1. Nampak macam menarik je. How to pastikan halal,, harus atu haram? Pulangan definitely bagus.
    -Kak Ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keni baca portal JAKIM, Majlis Fatwa peringkat kebangsaan yang keluarkan fatwa HARUS. Masa kecoh selangor keluarkan fatwa HARAM, terus rujuk situ.

      Tiap satu fatwa, ada asasnya dan hujah dan penjelasan. Dah baca, dan puas hati dengan penjelasan fatwa 2008.

      Delete